вівторок, 4 липня 2017 р.

                                   Підсумковий урок за темою: «Пряма мова. Діалог» (5 клас).
Мета:
Узагальнити та систематизувати знання про пряму мову і діалог, перевірити рівень навчальних досягнень учнів з даної теми; уміння ставити розділові знаки при діалозі і прямій мові, правильно інтонувати речення з прямою мовою;   
розвивати навички складання діалогів, вміння школярів працювати колективно та самостійно; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати творчі здібності учнів; спонукати пізнавати рідний край, його звичаї та традиції;
виховувати культуру спілкування, співпрацювати у групах.
 Внутрішньо-предметні зв'язки: орфографія, пунктуація.
 Міжпредметні зв'язки:  література, народознавство. 
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Обладнання: картки, опорні схеми, малюнки, мультимедійна система.

                                                                                      Той, хто по-справжньому любить свою Батьківщину, з усякого погляду справжня людина.
                                                                                                                                                                                                             В. Сухомлинський                     
                                                                                                                                 
                                                                                            ПЕРЕБІГ УРОКУ
     І.ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ.
      ІІ.МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
 ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ                                                                                                            
1.               Учні записують тему, учитель оголошує мету.
2.             Слово учителя.
 Для нас дорогі батьки, дорогі діти, близькі, родичі; але всі уявлення про любов до чого-небудь поєднані в одному слові «вітчизна». Вітчизна – це рідний дім, мама і тато, рідне село, стежки дитинства – все те, що теплими спогадами гріє нам душу все життя. На сьогоднішньому уроці ми поведемо мову про великого вчителя, видатну людину, талановитого письменника і великого патріота Василя Сухомлинського. Він написав багато творів для дітей, в яких любов до батьків, рідного слова, своєї землі.
                                                                              

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО
1 Прочитайте текст

Відлітають журавлі


Був ясний осінній день. Тихо надворі, у повітрі пливуть павутинки. А в блакитному небі - ключ журавлів. П
ролетіли журавлі над селом, потім повернулись, покружляли й знову полетіли. Але за селом, недалеко від лісу, сіли журавлі на землю. Довго сиділи, немов радились про щось. Чому це журавлі кружляли над селом, а потім сіли біля лісу? Бо вони вирушають у далеку дорогу. Летять у теплий край. Та хоч і теплий, але чужий. Бо батьківщина там, де народився, зріс і почав літати. Тож їм і тяжко розлучатися зі своєю вітчизною. 
2.Бесіда за змістом прочитаного:
1. Про що розповідається в тексті.
2. Знайдіть у тексті питальне речення, дайте відповідь на нього.
3. Чому така важка розлука зі своєю вітчизною?
4. Чи є в тексті речення з прямою мовою?
5. Що називається прямою мовою?
6. Чим супроводжується пряма мова?
7. Що таке діалог?
8. Що таке монолог, полілог?  


3. Робота з картками в зошиті

 І варіант 
Вказати відповідність речення наведеним схемам.
1.               «Сумно покидати рідний край»,- мовив журавлик.
2.             Інший йому відповів:»Кожному мила своя сторона»
Схеми:
 А. «Пм», – а.
 Б. «Пм, – а,– пм…»
 В. А: «Пм».
 Г.  «Пм?» – а.

Відповіді  дублюються і на мультимедійному екрані. 
 1 – А, 2 – В

 ІІ варіант                                                                                 
1.               «Що чекає нас на чужині?» – запитав інший.
2.             Старий журавель відповів: «На чужині і сонечко не так світить».
Схеми:
                 А.    А: «Пм».
                 Б.    «Пм?» – а.
                 В.     – Пм.
                 Г.    «Пм, –  а,– пм».
Відповіді 1 -  Б, 2 – А
Прочитайте текст, додавши до нього речення з прямою мовою. Що змінилось в ньому?

4. Прочитайте текст

Байдужий пеньок


Стоїть у лісі старий-престарий Пеньок. Мохом обріс, гріється на сонечку.
Поселився під Пеньком Їжак. Клопочеться собі в нірці, а Пеньок мружиться, крекче, гріється на сонечку.
- Будемо з тобою дружно жити, добре? – питає раз його Їжак.
- Добре, - відповідає байдужно Пеньок. Він замружив очі, позіхнув і гріється собі на сонечку.
По другий бік під Пеньком поселилася Гадюка.
- Будемо з тобою дружно жити, добре? – питає раз вона.
- Добре, - відповідає байдужо Пеньок. Він замружив очі, позіхнув і гріється на сонечку.
Та ось якось Їжак побачив, що поруч із ним живе Гадюка. Напав на неї і в кривавій сутичці переміг. Виповз, ліг на Пеньок. Відпочиває.
- Що це у вас там за шум був? – питає Пеньок.
- Це я Гадюку вбив, - відповідає Їжак.
- Добре, - каже байдужно Пеньок. Він замружив очі, позіхнув і гріється собі на сонечку. 
   Дайте відповіді на питання:
1.     Як побудований текст?
2.     Скільки в ньому діалогів? Зачитайте кожен з них.
3.     Як називається висловлювання учасника діалогу?
4.     Запишіть дві репліки з тексту, оформивши їх як  а) речення з прямою мовою;  б) з непрямою мовою. Поясніть розділові знаки.
5.     Байдужість – це хороша риса? Зустрічались вам  байдужі люди? Чи легко з ними спілкуватись?
6.     Чи можуть дружити байдужість і любов?
7.     До чого закликає нас автор цього тексту?
5. Розгляньте малюнок. Побудуйте розповідь, використовуючи речення з прямою мовою, або діалог.
                
6. Прочитайте текст. Використовуючи окремі рядки, побудуйте речення з прямою мовою, додайте слова автора. Запишіть., поясніть розділові знаки.
                                        
V. Закріплення набутих знань
Бліц-опитування:  (учні відповідають швидко, одним словом)
1.               Розмова двох осіб – це …
2.             Перед реплікою ставиться …
3.             Розмова трьох і більше учасників називається …
4.             Пряма мова завжди береться в …
5.              Після слів автора перед прямою мовою ставиться …
6.             Кожна репліка починається з нового…
VI. Рефлексія
На уроці я дізнався ....
 Мені було складно ...
 Я зміг навчитися ...
 Мені здалося незвичайним ...
Я захотів дізнатися ...


VII.Домашнє завдання:

Немає коментарів:

Дописати коментар